Børn og unge med hypermobile led

Børn

Børn har generelt mere bevægelige led. Dem der ikke vokser fra det, kan være hypermobile.

Typiske klager fra hypermobile børn

  • Svært ved at følge med på gå eller cykelture.
  • Smerter i benene, knæene eller fødderne, specielt efter fysisk aktivitet.
  • Balanceproblemer.

Hvordan ”ses” hypermobilitet hos børn:

  • Forsinket motorisk udvikling (grov- og finmotorik).
  • Ledskred og forstuvning af led.
  • Problemer med kropsholdning (stabilitet og overstræk af led)
  • Svage muskler omkring diverse led.

Et hypermobilt barn føles "slap", når man løfter det under armene. Det føles som om det glider igennem hænderne på én, og kroppen give efter.

Hypermobile børn udvikler sig ofte langsommere motorisk, de kan være længere om at lære, at kravle og at støtte på fodsålerne end andre børn.

Hvad kan man gøre:

Undgå at barnet sidder i w-stillinger.

Børnenes stole, både hjemme og i børnehave/skole kan være højdeindstillelige. Evt. kan man sidde på en lille luftfyldt pude.

Køb let fodtøj med en fast hælkappe, svangstøtte og bøjelige sål til børnene. Undgå at opmuntre det hypermobile barn, når det udfører akrobatiske bevægelser, der fører leddene ud i ydrestillinger.

Støt barnet i at være fysisk aktiv på en alsidig måde. F.eks. svømning, ridning, gåture o.l. Det er godt, for det hypermobile barn at klatre, kravle over og under forhindringer, gå og løbe, og i det hele taget bevæge sig. Kontaktsport som fodbold og håndbold er ikke hensigtsmæssigt, men er bedre end at barnet er stillesiddende. Det er vigtigt at være opmærksom på, om aktiviteten gør godt eller medfører smerte.

Barnets skoletaske bør være med to brede skulderremme, og gerne en rem om maven/over brystet, så vægten fordels jævnt. Tasken bør kun indeholde det, der skal bruges samme dag p.g.a. vægt, evt. 2 sæt bøger – en i skolen og en derhjemme.

Hvis barnet har uhensigtsmæssig skrivegreb og overstrækker i fingrene, anbefaledes tykke, evt. trekantede blyanter, som har godt ”gribestykke”.

Unge

Som ung skal du være opmærksom på, at din krop sender signaler til dig hele tiden, og de signaler skal du lære at lytte til.

Det er vigtigt, at du tænker over ikke at belaste din krop i yderstillinger, det vil sige overstrakte led. Er du meget hypermobil og har en ringe kropsopfattelse, kan det være utrolig svært at vide, hvornår et led er overstrakt (for hypermobile føles det jo netop dejlig naturlig, når de er i yderstilling).

Man kan få en fysioterapeut til at vise, hvordan leddet skal være, når det er normalt. Evt. få det tapet op, så kan man lære at fornemme, grænsen inden det bliver overstrakt. Måske mærker du ikke meget til smerter endnu, men det er meget vigtigt, at forebygge ved at du lærer, du ikke må komme i yderstilling. Det kan senere give mange smerter og evt. føre til slidgigt i en tidlig alder.

Det er vigtigt, at du træner stabilitetsøvelser, så de små muskler i kroppen kan hjælpe med at holde dine led på plads. Du bør ikke vælge sportsgrene som overbelaster dine led.

Af gode sportsgrene kan nævnes: Tai chi, skydning, svømning, ridning, cykelture og gåture. Prøv dig frem, og se hvad der passer bedst til netop dig. Søg evt. råd hos en fysioterapeut.

Når du skal i gang med en uddannelse, og hvis du allerede har problemer pga. dine led, er der forskellige hjælpemidler, der kan gøre hverdagen lettere. Det er din kommunes ergoterapeut, som kan være dig behjælpelig med at få/låne disse ting. Det kan være stol, hæve/sænkebord, div. skråpuder eller luftpude, it-rygsæk, blyanter/kuglepenne med speciel greb m.m.

Når du skal vælge erhverv, er det vigtigt, du er opmærksom på, at ensidige bevægelser, tungt belastende arbejde samt gentagne bevægelser over skulderhøjde ikke er specielt godt.